איך לעצב חדר רחצה עם מקלחון?

כשאנו באים לעצב חדר אמבטיה או מקלחת, לא אחת אנו נתקלים בנושא המקלחון שנוצר מתוך אילוץ של מקום או להיפך- מתוך בחירה עיצובית. בעבר השאיפה היתה ליצור חדר רחצה עם אמבטיה גדולה ומרווחת, אך בשנים האחרונות בהרבה דירות יוקרה אפשר למצוא דווקא מקלחונים גדולים ורחבי ידיים, כשבתוכם ספסל בנוי ועל הקיר מוט מקלחת אחד או שניים לחוויה זוגית שלפעמים כוללת גם אופציה למסאג' בזרמי המים. מה שמשותף לכל המקלחונים הוא הזכוכית שתוחמת אותם, החל מהקטנים והפשוטים ביותר ועד ליוקרתיים. כיום המחירים למקלחון זכוכית בטיחותי מאוד סבירים, וכל אחד יכול לאמץ לעצמו את הפתרון הזה, ולו רק כדי לוותר על הסגירה הכל כך לא אטרקטיבית של וילון פלסטיק.

כדי להבין איך כדאי לעצב ולתכנן את חדר הרחצה, פניתי לכמה מעצבות פנים שיתנו לכם את הטיפים שלהן:

קרן לסר. מעצבת פנים שמתמחה בתכנון ועיצוב בתים, דירות ופנטהאוזים מספרת:

בתכנון חדר רחצה עם מקלחון חשוב לשים לב לכמה דברים מראש, על מנת שנוחות השימוש בחלל תהיה מקסימלית.

ראשית גודל המקלחון: המינימום הוא 80/80 אבל נהוג להגדיל את האורך והרוחב לנוחות שימוש. במקרה הזה כל סנטימטר קובע ומשפיע על תחושת הגודל במהלך המקלחת. אפילו הגדלה של כעשרה סנטימטרים, ובוודאי 20 (ליצירת מקלחון 90/90 או 100/100) כבר יוצרים חלל מרווח ונוח. כמובן שאין חובה בחלל ריבועי, וגם מידות אחרות רלוונטיות.

שנית, נוחות השימוש במהלך המקלחת: רבים מבקשים ממני לשלב ספסל. הספסל נועד לישיבה ולעיתים קרובות משמש גם כמדף להנחת הסבון, השמפו ויתר אביזרי הרחצה. גובה נוח לישיבה הוא 50-40 ס״מ, וגם העומק צריך להיות זהה. כמובן שמידות הספסל צריכות לבוא בנוסף לשטח העמידה במקלחון, ולא על חשבונו.

כאשר אין מקום לספסל ישיבה נוח, אני משתדלת לשלב בתכנון לפחות מדף בנוי. במקרה כזה, אפילו מדף בעומק 10 ס"מ עושה יופי של עבודה. גובה המדף משתנה בהתאם לצרכים של הלקוחות. במידה ומדובר במדף להנחת חפצים בלבד, גובה בין 90 ל- 110 יהיה אופטימלי, אולם אם רוצים גם להניח רגל על המדף, אתכנן אותו בגובה של 40-50.

בתכנון מדפים בנויים אשתדל, במידת האפשר כמובן ובלי לפגוע בנוחות, להתחשב גם בגובה האריחים שנבחרו.

בנוסף, במידה ותכננתי אסלה ומקלחון על אותו הקיר, אני אוהבת ״להמשיך״ את המדף הבולט של הניאגרה לתוך המקלחון. כך נוצר מדף בעומק של 15-20 ס"מ, ובגובה של כ 110-120 ס"מ. המדף נוח לשימוש והמראה של מדף אחד בנוי לכל האורך מייצר תחושת ניקיון בחלל.

אחרון חביב, אבל חשוב לא פחות: מקום למגבת. פעמים רבות זהו אחד האלמנטים עבורם נשאר מעט מקום. בחדרי רחצה עם מתקן ייבוש מגבות אשתדל למקם את המתקן בקרבת המקלחון, כך שמי שיוצא רטוב מהמקלחת לא ייאלץ ללכת רחוק. אם הדבר לא מתאפשר אשתדל למקם מתלה מגבות אחד לפחות על גבי דלת המקלחון. הדלת צריכה להיות כזו שנפתחת פנימה והחוצה, ואז המגבת ממתינה ופשוט ״נכנסת״ לתוך שטח המקלחון בסיום הרחצה כשפותחים את הדלת.

זיוה גורסקי- מעצבת פנים מספרת על הטיפים שלה:

הטיפ שלי בתכנון מקלחון: במידה והמקלחון צר וארוך אין צורך בדלת, אפשר לבנות קיר זכוכית רצוי שקוף לתחושת ספא ופתיחות, ופתח כניסה בגודל 70-80 ס"מ ומעלה. זה נוח כי לא צריך להסתבך עם פתיחה וסגירה של הדלת.

ליטל אופיר, מעצבת פנים מתל אביב בעלת סטודיו בשם "housestanding design"

שיפוע- בבואנו לתכנן מקלחון בחדר רחצה, חשוב לקחת בחשבון את גודל המקלחון כך שיתאים בדיוק לגודל האזור המשופע ברצפת חדר האמבטיה המרוצפת בקרמיקה או בפסיפס או לאגנית המותקנת ברצפה, כדי לאפשר את ניקוז המים בצורה הטובה ביותר. אני ממליצה  לתכנן שיפוע של  2% ולא פחות.

ההעדפה שלי כמעצבת פנים היא להזמין ריצוף המתאים לרצפת מקלחון ולא להשתמש באגנית כפתרון. השיפוע ברצפת המקלחון נראה כהמשך ישיר של רצפת חדר האמבטיה, וביצירת שיפוע טוב הוא מנקז היטב את המים, כך שלא ידלפו אל מחוץ למקלחון. מעבר למראה העיצובי הלא אסתטי ולא עכשווי של האגניות, הרי שאגניות דורשות תחזוקה גבוהה יותר מהסיבה שהן צוברות לכלוך ועובש.

 גודל פתח המקלחון- חשוב לבדוק שגודל פתח המקלחון יהיה רחב מספיק כדי ליצור מעבר שיהיה נוח להיכנס ולצאת ולקחת בחשבון נשים בהיריון.

תעלת ניקוז- אני ממליצה על תעלות ניקוז נסתרות באורך המותאם לגודל המקלחון.

 *-*-*

המוצרים התקבלו לסיקור באמצעות “טופ בלוג”.

כל התמונות באדיבות חברת ebath ובאתר שלה ניתן לרכוש מקלחונים ואת כל האביזרים המשלימים לחדר הרחצה במחירים משתלמים. לינק לאתר.


כתיבת תגובה